Rabu, 1 Februari 2012

Inginku kongsikan bersama,,

Seorang pemuda yg angkuh telah bertanya kpd seorang yg alim tentang wujudnya Tuhan…

Pemuda           :anda siapa dan apakah boleh menjawab pertanyaan2 saya?
Orang alim      :saya hambaNya dan dgn izinNya saya akan menjawab pertanyaan anda.
Pemuda           :anda yakin?sedangkan professor dan ramai orang yg pintar xmampu menjawab
                       pertanyaan saya.
Orang alim      :saya akan mencuba sejauh kemampuan saya.
Pemuda           :saya ada 3 pertanyaan…..1)kalau memang Tuhan itu ada,tunjukkan wujud 
                         Tuhan kpd saya..2)apakah yg dinamakan takdir?...3)kalau syaitan diciptakan                                 
                         dr api kenapa dicampakkan ke dlm neraka?tentu tidak menyakitkan buat
                         syaitan sebab mereka memiliki unsur yg sama.apakah Tuhan tdk pernah
                         berfikir sejauh itu?

Tiba2 orang alim tersebut menampar pipi pemuda tadi dgn keras

Pemuda           :(sambil menahan sakit) kanapa anda marah kpd saya?
Orang alim      :saya tdk marah.tamparan itu adalah jwpn kpd 3 pertanyaan yg anda ajukan
                         kpd saya.
Pemuda           :saya sungguh2 tdk mengerti
Orang alim      :bagaimana rasanya tamparan saya?
Pemuda           :tentu sja saya berasa sakit.
Orang alim      :jadi anda percaya bahawa sakit itu ada?
Pemuda            :ya!!
Orang alim       :tunjukkan saya wujud sakit itu.
Pemuda            :saya tdk boleh
Orang alim       :itulah jwpn pertanyaan 1)……kita semua merasakan kewujudan Tuhan tanpa
                         mampu melihat wujudNya..apakah mlm tadi anda bermimpi akan ditampar 
                         oleh saya?
Pemuda            :tidak
Orang alim       :apakah anda pernah terfikir akan menerima tamparan dr saya hari ini?
Pemuda            :Tidak
Orang alim       :itulah yg dinamakan takdir.tangan yg saya gunakan utk menampar anda dr
                          jenis apa?
Pemuda            :kulit
Orang alim       :pipi anda dr jenis apa?
Pemuda            :kulit
Orang alim       :bagaimana rasanya tamparan saya?
Pemuda            :sakit
Orang alim       :walaupun syaitan dijadikan drpd api dan neraka juga diciptakan dr api,jika
                          Tuhan menghendaki maka neraka akan menjadi tempat yg menyakitkan utk
                          syaitan.

Moral:Tuhan ciptakan sesuatu kejadian dan hukum dgn penuh sempurna dan jgn sesekali kita mempertikaikan apa saja kejadian dan hukum yg diperintahkanNya……..